همیشه نگران و عصبی هستین؟ نگرانی بیشتر از حد شما، خونواده و دوستان رو هم از دست تون خسته کرده؟ هرچیزی مثل کوچیک ترین درد یا نظر بقیه در محیط کارتون باعث اخم و ناراحتی تون می شه؟ نگرانی بیشتر از حد نه تنها سلامت روان رو تهدید می کنه، بلکه می تونه سلامت جسمی فرد رو به خطر بندازه. اگه شمام با این مشکل دست وپنجه نرم می کنین، با ادامه این مطلب همراه شید تا نظر کارشناسان رو درباره درمون نگرانی بیشتر از حد بدونین.

علاج نگرانی بیشتر از حد با ۹ قدم عملی و مطمئن  آموزشی

 

چه کسائی بیشتر در خطر نگرانی بیشتر از حد هستن؟

به چه دلیل بعضی همیشه نگران ان که نکنه به فلان مریضی دچار شن، درحالی که یه گروه دیگه تنها زمانی که مشکلی واسه شون پیش اومد، نگران می شن؟ دلایل زیادی واسه این هست. رابرت لیهی (نویسنده ی کتاب درمون نگرانی: ۷ قدم واسه اینکه نگرانی سد راه تون نشه) می گه: «عوامل ژنتیک و عوامل تربیتی در این تاثیردارن. مثلا احتمال بروز مشکلات اضطراب مثل نگرانی بیشتر از حد و اضطراب طولانی در فرزندان طلاق ۷۰٪ بیشتر از دیگرونه. توجه بیش ازحدِ والدین به کودکان عامل دیگریه که می تونه احتمال بروز این دست مشکلات رو زیاد کنه. عوض کردن نقش فرزندان با والدین (به دلیل کوتاهی والدین در انجام وظایف شون) هم احتمال این مشکلات رو افزایش می ده.»

سندی تاب (روان شناس و روانکاو در ویلمینگتون) هم با حرفای لیهی موافقه و می گه: «شاید عامل ژنتیک در نگرانی بیشتر از حد دخالت داره، ولی عوامل محیطی نقش اصلی در بروز اون دارن. شما باید با احساس اینکه والدین مراقب تون هستن بزرگ شید تا بتونین در آینده احساس امنیت کنین. اما اگه والدین تون به شما توجه نکنن یا مراقب تون نباشن، با این احساس بزرگ میشید که دنیا جای امنی نیس. طلاق والدین یا توجه بیش ازحدشان به کودک می تونه احساس امنیت اونو در آینده به خطر بندازه.

چی باعث نگرانی مون می شه؟

علاج نگرانی بیشتر از حد با ۹ قدم عملی و مطمئن  آموزشی

حالا دیگر میدونیم چه کسائی با استعداد نگرانی بیشتر از حد هستن، اما چی باعث نگرانی این افراد می شه؟ لیهی می گه: «این افراد احساس می کنن به زودی اتفاق بدی میفته. بخاطر این نگران می شن. اونا فکر می کنن با نگرانی می تونن از بروز اون اتفاق بد جلوگیری کنن. افراد نگران تصور می کنن اگه این امکان هست که اتفاق بدی رخ بده، این مسئولیت بر عهده ی اونا قرار داره که در برابر اون نگران باشن.

لیهی ادامه می ده: «این نگرانی می تونه بر سلامت روانی و جسمی فرد اثر بزاره. افراد نگران معمولا بیشتر از حد از خدمات درمانی استفاده می کنن و واسه کوچیک ترین درد یا ناراحتی پیش دکتر می رن. فشار روانی و جسمی بر افراد نگران باعث شده احتمال بروز سندروم روده تحریک پذیر، استفراغ، خستگی و بقیه دردها در این افراد بیشتر باشه. ۹۳٪ افراد گرفتار به مشکلات اضطراب از بقیه مشکلات روانیِ دارای وجه اشتراک مثل افسردگی رنج می برن.»

شمام بیشتر از حد نگران هستین؟

بروس لوین (روان شناس و روانکاو از پلیموث) می گه: «نگرانی همیشه هم چیز بعدی نیس. اگه واقعا خطر جدی ای هست، باید نگرانِ اون بود. مثلا اگه در جنگل یهو یک خرس دیدید، باید نگران شید. در مواردی مثل این شاید نگران نشدن بدتر از نگرانی باشه.»

چه نگرانی ای، نگرانی بیشتر از حد حساب می شه؟

۹ قدم واسه درمون نگرانی بیشتر از حد

۱. از نگرانیای خود فهرستی تهیه کنین

علاج نگرانی بیشتر از حد با ۹ قدم عملی و مطمئن  آموزشی

چیزایی رو که باعث نگرانی تون شدن، بشناسین و در فهرستی یادداشت کنین.

۲. فهرست رو بررسی کنین

لیهی می گه: «به فهرست تون نگاهی بندازین و ببینین نگرانی تون سازنده یا بی فایده. نگرانی سازنده نگرانی ایه که بتونین همین الان واسه حل اون اقدامی انجام بدین. مثلا من می خوام به ایتالیا مسافرت کنم. پس باید نگران رزرو هواپیما و هتل باشم. این نگرانی سازنده، چون میتونم همین الان با جست وجو در اینترنت بلیط یا هتل رو رزرو کنم.

درمقابل نگرانی بی فایده نگرانی ایه که واسه حل اون نمی تونین کاری انجام بدین. این نگرانی بیشتر به خاطر فکرکردن به احتمالاته. در نگرانی بی فایده برروی عوامل نگرانی خود تسلطی ندارین و نمی تونین واسه حل اون کاری انجام بدین. مثلا نگرانی از دچار شدن به سرطان و بی خوابی حاصل از اون، یه جور نگرانی بی فایده س.

۳. قطعی نبودن همه چیز رو قبول کنین

لیهی می گه: «وقتی که تونستید نگرانیای بی فایده رو از خود دور کنین، باید واسه دور نگه داشتن اونا اقدامی انجام بدین. اتفاقات قطعی نیستن و احتمال اتفاق هرچیزی هست. شما باید محدود کردنای خود و قطعی نبودن بروز اتفاقات رو قبول کنین.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علاج میخچه و پینه با ۸ روش موثر و نتیجه بخش 

مثلا شاید شما یک روزی به سرطان گرفتار شید؛ هیچکی نمی دونه. ولی این قطعی نبودن نباید زندگی تون رو با سختی روبرو کنه. خیلی از افراد به اشتباه نبود قطعیت رو با بروز اتفاقات بد برابر میدونن، اما درواقع قطعی نبودن یه جور حالت خنثیه. با پذیرش نبود قطعیت دیگر نیاز نیس واسه هرچیزی نگران باشین. پذیرش بهش معناست که قطعی نبودن اتفاقات هست و نباید با فکر به اونا خودتون رو اذیت کنین. به جای نگرانی از بروز اتفاقات احتمالی، روی چیزایی تحت کنترل شماس تمرکز کنین، از اونا لذت ببرین و قدردان داشته هاتون باشین.

۴. آرامش تون رو ازبین ببرین

علاج نگرانی بیشتر از حد با ۹ قدم عملی و مطمئن  آموزشی

آرامش

لیهی می گه: «یک فکر ترسناک و بد رو اون قدر واسه خود تکرار کنین تا از اون خسته شید و از شما دور شه.» مثلا اگه می ترسین در اثر سرطان بمیرید، در جلوی آینه بایستید و بگید ممکنه من براثر سرطان بمیرم. ممکنه من بر اثر سرطان بمیرم. تا جایی این عبارت رو تکرار کنین تا قدرتش رو از دست بده.

۵. خودتون رو به سختی بندازین

لیهی می گه: «افراد نگران احساس می کنن که تحمل سختی رو ندارن. اما اگه سختی رو تمرین کنین، راحت تر می تونین با اون کنار بیایید. هدف اینه که بتونین کارایی رو بکنین که دوست ندارین یا باعث ناراحتی و سختی تون می شن.»

معمولا افراد نگران از اتفاقات و شرایط جدیدی که واسه شون سخته، مثل شرکت در بعضی مهمانیا یا صحبت کردن در جمع دوری می کنن. اونا ترجیح میدن واسه جلوگیری از روبرو شدن با سختی، راه حل نگرانی رو پیش بگیرن. اما اگه تصمیم بگیرین کارایی رو انجام بدین که با انجام شون راحت نیستین، دیگر تکیه تون به راه حل نگرانی واسه جلوگیری از انجام کارای سخت کم می شه.

۶. با پرت کردن حواس تون، از اضطرار و شدت نگرانی خود کم کنین

لیهی می گه: «افراد نگران معمولا یه جور احساس اضطرار و فوریت دارن. اونا فکر می کنن که باید دقیقا همین الان جواب مشکل شون رو پیدا کنن، وگرنه اتفاق بدی رخ می ده. احساس اضطرار واسه یافتن جواب، موجب نگرانی فرد می شه. بهتره فرد به جای احساس اضطرار واسه یافتن جواب، روی بهترکردن لحظه هاش تمرکز کنه.»

از خودتون بپرسید من در این لحظه چه کاری میتونم انجام دهم تا زندگی ام باحال تر شه. درواقع شما یا باید روی یافتن فوریِ جواب تمرکز کنین یا واسه بهترکردن لحظه تون. شک نداشته باشین گزینه دوم بهتره. پس نفس عمیق بکشین، بخونین یا به موسیقی گوش بدین تا کمی زمان بگذره و از شدت اضطرار و نگرانی تون کم کرده شه.

۷. یادتون باشه اتفاقات آینده همیشه بهش بدی که تصورش می کنین، نیستن

لیهی می گه: «اضطراب یا نگرانی، بیشتر، به دلیل پیش بینیِ احتمالاته. تصورتون از اتفاقات احتمالیِ آینده همیشه بدتر از چیزیه که واقعا اتفاق میفته. افراد نگران حتی واسه چیزایی که در صورت اتفاق می تونن کنترل کنن هم نگران می شن. جالبه که معمولا افراد نگران در مدیریت مشکلات واقعی، افراد کاربلدی هستن.»

۸. با صدای بلند گریه کنین

علاج نگرانی بیشتر از حد با ۹ قدم عملی و مطمئن  آموزشی

لیهی می گه: «آمیگدال یا بخشی از مغز که مسئول احساساته دراثر نگرانی با مشکل روبه رو می شه. این ضربه عاطفی، به مشکلات گوارشی، خستگی یا افزایش ضربان قلب منتهی می شه. شما می تونین به جای سعی واسه آزادی از احساسات خود، از اونا استفاده کنین. مثلا می تونین گریه کنین، چون زمانی که گریه می کنین یا عصبانی هستین، دیگر نمی تونین نگران باشین.»

۹. درباره نگرانی و احساسات تون صحبت کنین

روان درمانی شامل درمون مشکلات شخصیتی، روحی، احساسی و رفتاری با استفاده از روشایی مثل گفت وگو با شخص مریض، گوش دادن به حرفای مریض و راهنمایی کردن اوست.

علاج نگرانی بیشتر از حد با ۹ قدم عملی و مطمئن  آموزشی

تاب می گه: «جدا از اینکه تکنیکای درمانی بالا که می تونن به درمون بعضی رفتارهای آزاردهنده کمک کنن، روان درمانی هم با یافتن ریشه ی مشکلات به کاهش نگرانی بیشتر از حد کمک می کنه. معمولا بهترین نتایج واسه کاهش نگرانی با استفاده ی هم زمان از روان درمانی و رفتار درمانی شناختی به دست میاد.»

هر فردی باید بفهمد چی باعث نگرانی اش شده و نگرانی اش به چی رابطه داره. اگه خوب تو ذهن و خاطرات تون جست وجو کنین و تا جایی عقب برید که به ریشه ی نگرانی تون برسین، می تونین مشکل خود رو خیلی راحت حل کنین.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید