امسال چاغاله بادام بخوریم یا نه؟ | تغذیه سالم

فصل بهار، فصل نو شدن طبیعت و بیداری دوباره زمینه. شاید بزرگ ترها نشونه های زیادی واسه فرارسیدن بهار داشته باشن و این فصل رو با ویژگیای خاص خود بشناسن ولی بی دودلی یکی از مهم ترین ویژگیای بهار واسه کوچیک ترها و مایی که هنوز کودکی هامون رو از جمع خاطراتمان دور نریخته ایم، نوبرانهای بهاری باشه؛ نوبرانهایی که واسه خوردن بعضی از اونا یه سال چشم انتظار بوده ایم و گل سرسبد تموم نوبرانهای بهار، چاغاله بادامه؛ بادام نارسی که نتونسته واسه خورده شدن تا تبدیل شدن به بادام کامل صبر کنه، در اوایل بهار با تردی و ترشی توأمان خود روی چرخ دستی فروشندگان دوره گرد و پیشخوان میوه فروشیا میره و طرفداران و خریداران پر و پا قرص خود رو داره. این روزا بهونه خوبی دیدیم تا درباره چاغاله بادام گفت وگویی با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام بدیم. توضیح اونو در ادامه می خونید.

 

ارزش غذایی چاغاله بادام در مقایسه با بادام کامل چیجوریه؟

میوه های کال و خام از نظر ضریب هضم و جذب و هم اینکه ارزش غذایی با شکلای جور واجور رسیده خود به طور کاملً متفاوت هستن و چاغاله بادام هم از این قانون مستثنی نیس. از یه سو ترکیبای نشاسته ای بادام در این مرحله به طور کامل تجزیه نشده ان و واسه آدم قابل جذب نیستن و از طرف دیگه مقادیر زیادی فیبر در بادام خام یا همون چاغاله بادام هست؛ فیبرهایی که خود می تونن باعث بعضی مشکلات گوارشی شن.

 

چه مشکلاتی؟

همونجوریکه میدونیم دستگاه گوارش آدم قادر به هضم اون نیس و این ترکیبا به صورت هضم نشده وارد روده می شن. در راه روده، باکتریا و بقیه میکروارگانیسمایی که به طور طبیعی در این اندام هستن، فیبرهای تجزیه نشده رو به صورت بی هوازی تخمیر می کنن. از تخمیر این مواد در روده مقدار زیادی گاز تولید می شه که می تونه باعث مشکلات گوارشی جور واجور از جمله نفخ و ناراحتیای گوارشی در فرد شه. به خاطر همین مصرف زیاد این محصول اصلا پیشنهاد نمی شه.

 

کارشناسان تغذیه مصرف فیبرها رو واسه تندرستی و پیشگیری از سرطانای دستگاه گوارش پیشنهاد می کنن اما در مورد چاغاله بادام، پیشنهاد کارشناسان به مصرف کمتر اون هستش. به چه دلیل؟

بله، این نکته به طور کاملً درسته. فیبر موجود در چغاله بادام هم فرقی با بقیه فیبرهای گیاهی نداره ولی باید به این نکته توجه داشت که حد تعادلی در مصرف مواد غذایی پرفیبر وجود داشته باشه. به طورکلی، مصرف بیش ازحد تموم منابع غذایی فیبری می تونه باعث نفخ شه اما یه فرق بین چاغاله بادام و بقیه میوه ها و سبزیجات شامل فیبر، خوش خوراک بودن چاغاله بادامه. هر فرد در هر وعده غذایی اندازه معینی از سبزیا و میوه ها رو مصرف می کنه ولی این مقدار در مورد چاغاله معمولاً زیاده.

 

منع مصرفی در مورد چاغاله بادام هست؟

آدمایی که گرفتار به مریضیای گوارشی نیستن، می تونن این میوه رو بدون هیچ محدودیتی مصرف کنن ولی کسائی که از مریضیای دستگاه گوارش رنج می برن باید در مصرف اون احتیاط کنن. ً واسه آدمایی که از ناراحتیایی مثل التهاب معده، زخم معده، زخم دوازده س و… رنج می برن، چغاله بادام انتخاب مناسبی نیس چون می تونه ناراحتیای گوارشی رو با شدت بیشتری بسازه. هم اینکه کودکان و نوجوانان باید در مورد مصرف این میوه همیشه حد تعادل رو رعایت کنن.

 

پیشنهاد نبود مصرف چاغاله واسه مادران دارای بچه شیرخوار و خانومای باردار هم هست؟

بله، به طورکلی به مادرانی که بچه اونا در سنین شیرخوارگیه شدیدا پیشنهاد می شه از خوردن مواد غذایی نفاخ مثل چاغاله بادام دوری کنن چون عوامل نفاخ موجود در اون می تونه از راه دستگاه گوارش جذب و از راه خون وارد شیر مادر شه و کودک با مصرف شیر مادر دچار دل درد شه که با در نظر گرفتن حساس بودن کودک در این مرحله از رشد، می تونه واسه اون خطرناک باشه.

 

واسه نگهداری بهتر چاغاله چه اقدامایی باید انجام داد؟

درسته که چاغاله بادام در اصل یه میوه نارسه ولی روش نگهداری اون خیلی فرقی با میوه های رسیده دیگه نداره. افراد در درجه اول باید تلاش کنن چاغاله بادام رو به صورت تازه جفت و جور و مصرف کنن. این میوه توانایی نگهداری به مدت طولانی رو نداره اما اگه مقداری از اون موند، بهتره در یخچال گذاشته شه.

 

۵ پیشنهاد چاغاله بادامی!

خرید مقدار کمی چاغاله بادام واسه تغییر ذائقه و تفنن، کار نادرستی به نظر نمی رسه. بااین حال، با رعایت چند نکته کوچیک درباره خرید و مصرف این میوه خام میشه علاوه بر لذت بردن از یه محصول خوشمزه سلامت خود رو هم نگهداشت:

۱- هنگام خرید تا اونجا که ممکنه، چاغالهای ریزتر رو انتخاب کنین. چاغالهایی که بزرگ تر هستن در واقع فاصله کمتری با تبدیل شدن به بادام رسیده دارن. به خاطر همین بافت چوبی شده در چاغالهای بزرگ تر بیشتر و مواد قابل جذب اون به وسیله دستگاه گوارش آدم کمتره.

۲- چاغاله بادام معمولاً به صورت فله ای در نزدیکی هوای آزاد و به وسیله فروشندگان دوره گرد به فروش می رسه، پس حتماً از بهداشت فروشنده و سلامت چاغالها مطمئن شید.

۳- تلاش کنین هنگام خرید، چاغالهای سالم و بدون لک رو انتخاب کنین. چاغالهای تغییررنگ داده و تیره معمولاً کهنه ان. هم اینکه چاغالهای شکسته می تونن محل مناسبی واسه ورود میکروارگانیسمای مریض کننده باشه پس، از خوردن اونا صرف نظر کنین.

۴- قبل از مصرف حتماً چاغالها رو بشورید. خیلی از چاغاله باداما در واقع بادامای نارسی هستن که اوایل فصل بهار هنوز حالت چوبی پیدا نکرده ان و در اثر عوامل طبیعی مثل باد و باران از شاخه جدا شده و به زمین ریختن.

۵- چاغاله بادام معمولاً به وسیله فروشنده در محلول آب و نمک نگهداری می شه و فروشنده پس از اندازه کردن مقدار مورد نظر شما، مقدار زیادی نمک روی چاغالهای خریداری شده، می ریزه. تلاش کنین چاغاله بادام رو با دست کم اندازه نمک استفاده کنین تا دچار مشکلات مصرف زیاد نمک هم نشید.

 

منبع : هفته نامه سلامت

این نوشته در سلامتی فرستاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *