اما و اگرهای ورزش در دوران قاعدگی | تغذیه سالم

اما و اگرهای ورزش در دوران قاعدگی

اما و اگرهای ورزش در دوران قاعدگی

تندرستی و تغذیه

۱ دیدگاه
۳,۹۹۲ بازدید

به بیشتر خانوم ها پیشنهاد می شه تا در دوران قاعدگی بعضی از فعالیتای ورزشی خود رو محدود یا متوقف کنن. این پیشنهادا مخصوصا درباره فعالیت های ورزشی استقامتی و یا رقابتای جدی قوی تر هستن و کلا زنان رو به کمترین حد ممکن تحرکات ورزشی در طول دوران قاعدگی تشویق می کنن این وسط بایدها و نبایدهای ورزش در این دوران همیشه مورد سوال خانوما بوده.

دلایل افزایش خطر آسیب ورزشی در قاعدگی چقدر مورد اعتماد هستن؟ میشه با درمان خاص یا ایجاد تغییر در ورزش از خطر جلوگیری کرد؟ همه ورزشا خطرناکند یا این که فقط تعداد خاصی از ورزشا رو نباید انجام بدین؟ اگه قاعدگی روی آسیب پذیری موثره، اگه قاعدگی مون بی نظم باشه چیکار باید کرد؟ باید فعالیتای ورزشی خود رو در دوره قاعدگی محدود کنیم یا نه؟ هنوز در مورد ورزش و چگونگی اون در دوران قاعدگی اما و اگرهای جدی هست.

بعضی از تحقیقات انجام شده ـ ولی نه همه اونا ـ تونسته ان رابطه ای بین افزایش خطر آسیب در طول بعضی مراحل چرخه قاعدگی پیدا کنن. مثلا، در مطالعه ای در سوئد که در سال ۱۹۸۹ به چاپ رسید محققان ۸۴ زن فوتبالیست رو مورد مصاحبه قرار دادن و در مورد قاعدگی و آسیبا از اونا سوال کردن. اونا افزایش آسیبای به وجود اومده به وسیله ضربه رو در دوره پیش قاعدگی و در بین قاعدگی گزارش کردن که این آسیب در کسائی که علائم پیش قاعدگی (مانند تحریک پذیری و ناراحتی سینه) داشتن بیشتر بود.
مطالعه دیگری از میشیگان که در سال ۱۹۹۸ به چاپ رسید، آسیب وارده به رباط رو در ۴۰  زن مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که این آسیبا در میونه چرخه بیشتر اتفاق می افتن. در مطالعه جدیدتر دیگری که روی دوندها انجام شد معلوم شد مشکل قاعدگی با دوری طولانی تری از ورزش به دلیل آسیب عضلانی ـ اسکلتی همراه س و این موضوع با زمان خاصی از چرخه قاعدگی در رابطه نمی باشه.

دلیل نبود وجود جواب چیه؟

هر کدوم از دلایل فوق در مورد اثر قاعدگی بر آسیب به یافته های مختلفی دست یافته ان. یه تیکه از این موضوع به این خاطره که این تحقیقات روی تعداد کمی از خانوما انجام شده و روش مطالعه اونا با هم متفاوت بوده. چیزی که بیشتر باعث پیچیده شدن یافته های می شه اینه که تعداد متغیرها بسیاره. مثلا نوع ورزش، شدت ورزش و نوع آسیب که هریک می تونن اثری متفاوت دارا باشن و نتیجه گیری رو واسه ما سخت کنن.
تئوریای مختلفی واسه توضیح رابطه بین ورزش، آسیب و چرخه قاعدگی ارائه شدن. یکی از اونا بیان می کنه که افزایش و کاهش بعضی هورمونای خاص بر استواری و انعطاف رباطا یا تاندونا اثر میذاره، اما این تئوری یا هیچ تئوری دیگری نیس که تا الان تونسته باشه درست بودن خود رو ثابت کنه.

فعالیت ورزشی و چرخه قاعدگی

مطالعه ها ادامه پیدا کردن و تو یه مطالعه معلوم شد که گروهی از شناگران کارکرد ضعیف تری قبل از قاعدگی داشتن در حالی که موقع قاعدگی رکوردهای بهتری رو از خود به جا گذاشتن. هم اینکه اسکی بازان پس از قاعدگی یافته های بهتری به دست آوردن و ورزشکاران پرش طول در دوره قاعدگی موفقیت بیشتری به دست آوردن.
در مطالعه مروری که در سال ۱۹۹۴ روی این موضوع انجام شد معلوم شد که در بیشتر خانوما قاعدگی تاثیر زیادی روی کارکرد ورزشی نداره چون که مدال های جور واجور و رکوردهای جهانی در مراحل جور واجور چرخه قاعدگی کسب شده. هم اینکه بیشتر ورزش متوسط واسه رفع علائم پیش قاعدگی پیشنهاد می شه. پس به نظر نمی رسه که قاعدگی تاثیر منفی روی کارکرد ورزشی شما داشته باشه.

نتیجه چیه؟

دونسته های فعلی ما در مورد تاثیر چرخه قاعدگی بر آسیبای ورزشی و کارکرد ورزشکاران ناکافیه و نمیشه پیشنهاد واضحی رو مطرح کرد. فاکتورهای فردی شامل سلامت کلی، نوع ورزش و وضعیت تغذیه ممکنه بیش ازمرحله چرخه قاعدگی موثر باشن.
روشنه بعضی خانوما که از علائم پیش قاعدگی یا قاعدگی رنج می برن تمایلی واسه ورزش کردن در اون هنگام ندارن. این که موقع قاعدگی ورزش کنین یا نه یه انتخاب شخصیه. در حالی که تحقیقات بازم واسه افزایش دونستهامون ادامه دارن، خانوما میخوان بدونن که می تونن در بعضی مواقع خاص در ماه ورزش کنن یا نه.
دونسته های فعلی ما در مورد تاثیر چرخه قاعدگی بر آسیبای ورزشی و کارکرد ورزشکاران ناکافیه و نمیشه پیشنهاد دقیقی رو در این مورد نشون داد
این شک و دودلی باید با در نظر گرفتن فواید و نشاط به وجود اومده به وسیله ورزش کاهش شه. هم اینکه خطرات ورزش بیشتر از اندازه که ممکنه منتهی به قطع قاعدگی و افزایش خطر پوکی استخون شه باید مورد توجه قرار گیرند.
دلایلی موجود نیس که نشون بده فعالیت ورزشی باید فقط در مرحله خاصی از قاعدگی محدود یا متوقف شه یا تغییری در اون داده شه. تحقیقات معلوم کردن که تقویت ماهیچه ها می تونه از آسیب رباطا پیشگیری کنه و این کار واسه جلوگیری از آسیب موثرتره.

به نقل از جام جم آنلاین

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا
این نوشته در سلامتی فرستاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *