یکی از دردناک ترین مشکلات گوارشی مربوط به نفخ کردنه. در این مطلب قصد دارم به معرفی این مریضی و روشای مؤثر پیشگیری و درمون نفخ کردن بدم. با خوندن این مطلب دیگر احتیاجی نیس از مشکلات نفخ شکم شکایت کنین.

 

زمانی که حس می کنین معده تون ورم کرده، دچار نفخ شکم شدین. نفخ شکم به دلیل تجمع بیشتر از حد گاز معده یا مشکل در حرکت عضلات دستگاه گوارشی روی می ده. در این شرایط فشار و درد در ناحیه معده روی میده و شکم، بزرگ تر به نظر می رسه.

نفخ کردن بعضی وقتا با تجمع آب در بدن برابر در نظر گرفته می شه هر چند ۲ معنی متفاوت هستن. به بیانی ساده تر، نفخ شکم به معنی افزایش تجمع مواد جامد، مایع یا گاز درون سیستم گوارش شماس.

بعضی وقتا مشاهده شده با اینکه فشاری در ناحیه شکم وجود نداره اما فرد به خاطر وجود حساسیت، حس می کنه دچار نفخ شده. حدود ۱۶-۳۰ درصد مردم به طور عادی دچار نفخ می شن پس مشکل شایعیه.

نفخ شکم جدا از اینکه ایجاد درد، باعث بزرگ دیده شدن شکم هم می شه که بیشتر با چربی شکمی اشتباه گرفته می شه.

۱. در مدت زمان کوتاه، مقادیر زیادی مواد غذایی مصرف نکنین

علاج نفخ شکم با ۱۱ نکته ای که لازمه رعایت کنین  آموزشی

اگه بعد از اینکه وعده غذایی بزرگی رو مصرف می کنین دچار نفخ میشید پس وعدهای غذایی کوچیک تر رو انتخاب کنین و به تعداد وعدها اضافه کنین.

نفخ شکم واسه یه گروه دیگه هم حتما با بزرگ تر شدن معده یا احساس فشار در ناحیه شکم همراه نیس؛ بلکه بیشتر از علائم ظاهری، حس نفخ دارن. این افراد حتی با مصرف وعدهای کوچیک هم دچار نفخ می شن.

واسه همین استفاده از وعدهای کوچیک تر، مفید هستش.

جویدن غذا جدا از اینکه اینکه باعث می شه تا هوای کمتری وارد بدن شه باعث میشه تا سرعت غذا خوردن پایین بیاد و پس وعده غذایی کوچیک تری رو استفاده کنین.

۲. از مصرف مواد غذایی که به اونا حساسیت دارین پرهیز کنین

  • لاکتوز: لاکتوز، کربوهیدرات اصلی درون شیره. نبود تحمل لاکتوز باعث مشکلات زیادی واسه سیستم گوارشی ازجمله نفخ شکم می شه؛
  • فروکتوز: حساسیت به فروکتوز هم باعث نفخ می شه؛
  • تخم مرغ: ایجاد گاز معده و نفخ کردن از نشونه های عمومی آلرژی به تخم مرغه؛
  • گندم و گلوتن: عده ی زیادی به پروتئین داخل گندم یعنی گلوتن حساسیت دارن. گلوتن باعث ایجاد نفخ می شه.

۳. از بلعیدن هوا پرهیز کنین

دو نوع منبع گاز در سیستم گوارشی هست:

  • یکی از اونا به وسیله باکتریایی که در معده وجود دارن، تولید می شه؛
  • دیگری به وسیله هوایی که موقع غذا خوردن یا نوشیدن مصرف می کنیم وارد بدن می شه. مهم ترین اونا درون نوشیدنیای گازدار مثل نوشابه هست. حبابای درون این نوشیدنیا، شامل دی اکسیدکربن هستن که بعد از مصرف وارد معده می شن.

آدامس جویدن، استفاده از نی و غذا خوردن بین صحبت کردن هم باعث افزایش بلعیدن هوا می شه.

۴. از مصرف مواد غذایی نفاخ پرهیز کنین

علاج نفخ شکم با ۱۱ نکته ای که لازمه رعایت کنین  آموزشی

بعضی مواد غذاییِ شامل فیبر، باعث تولید مقادیر بالایی گاز می شن. حبوباتی مثل: لوبیا، عدس و غلات کامل ازجمله ی اونا هستن.

بهتره از یک دفترچه یادداشت استفاده کنین تا فهمیده باشین کدوم ماده غذایی باعث تولید گاز بیشتری در بدن می شه. مواد غذایی چرب باعث کاهش سرعت گوارش و دیرتر خالی شدن معده می شن که به دیرتر گرسنه شدن کمک می کنه اما واسه افرادی که با استعداد نفخ کردن هستن دردسرسازند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علاج نگرانی بیشتر از حد با ۹ قدم عملی و مطمئن 

۵. از رژیم غذایی با فودمپِ کم استفاده کنین

تحقیقات زیادی، نشون دادن که کربوهیدراتای غیرقابل هضم که با نام فودمپ (FODMAP) شناخته می شن باعث زیاد نشونه های سندرم روده تحریک پذیر می شن.

سندرم روده تحریک پذیر، شایع ترین مریضی گوارشی در دنیاست. دلیل این مریضی مشخص نیس اما ۱۴درصد افراد رو به خود گرفتار کرده که بیشتر اونا هم از وجود مریضی بی خبرند.

نشونه های این مریضی شامل: درد معده، اسهال یا یبوسته. بیشتر افراد گرفتار، تجربه نفخ شکم رو داشتن و ۶۰درصد اونا نفخ کردن رو بدتر از درد معده میدونن.

فهرستی از مواد غذایی با فودمپ کم:

  • گندم؛
  • پیاز؛
  • سیر؛
  • کلم بروکلی؛
  • کلم؛
  • گل کلم؛
  • کنگر فرنگی؛
  • سیب؛
  • گلابی؛
  • هندوانه.

۶. مواظب مصرف الکل قند باشین

الکل قند رو می تونین در شکلای مختلف نوشیدنیای بدون شکر و آدامسا پیدا کنین. الکل قند رو جزو شیرین کنندهای بی خطر می شناسن. گرچه اونا به وسیله باکتریای موجود در روده ی بزرگ مصرف می شن و مقادیر بالایی گاز تولید می کنن.

زایلیتول، سوربیتول و مانیتول، الکل قند هستن. اریتیتول اما مشکلات کمتری رو ایجاد می کنه اما باید در مصرف مقادیر بالای اون احتیاط به خرج داد.

۷. مکملای شامل آنزیم گوارشی استفاده کنین

مکملای شامل آنزیم می تونن به هضم کربوهیدراتای غیرقابل هضم کمک کنن. این مکملا عموما شامل ۲ آنزیم هستن:

  • لاکتاز: که واسه واسه هضم لاکتوز کاربر داره؛
  • بیانو: این آنزیم شامل آلفا گالاکتوزیدازه که در هضم کربوهیدراتای غیرقابل هضم مختلفی کاربرد داره.

۸. از دچار شدن به یبوست پرهیز کنین

یکی از عمومی ترین مشکلات گوارشی، یبوسته و علل مختلفی داره. تحقیقات زیادی نشون میدن که یبوست باعث زیاد نفخ شکم می شه.

واسه درمون یبوست، مصرف فیبرهای محلول در آب پیشنهاد می شه. البته مصرف فیبر واسه افراد با استعداد نفخ باید همراه با احتیاط باشه چون که فیبر خود باعث افزایش گاز معده می شه.

مصرف منیزیم و افزایش فعالیتای ورزشی هم می تونه به کاهش یبوست کمک کنه.

۹. از پروبیوتیکا استفاده کنین

گازهای تولیدی به وسیله باکتریای روده، یکی از دلایل اصلی نفخ کردن هستن. میزان این باکتریا در بدن افراد، برابر نیس.

تحقیقات زیادی نشون میدن که مصرف مکملای شامل پروبیوتیک می تونه به کاهش تولید گاز و به دنبال اون نفخ کمک کنه. البته محققان اشاره می کنن با اینکه مصرف پروبیوتیک باعث کاهش گاز تولیدی معده می شه اما باعث از بین رفتن نشونه های نفخ نمی شه.

۱۰. روغن نعناع استفاده کنین

علاج نفخ شکم با ۱۱ نکته ای که لازمه رعایت کنین  آموزشی

یکی از علل بروز نفخ، کارکرد نامتعادل ماهیچه های دستگاه گوارشیه. داروهای ضد اسپاسم نشون دادن که به حل این مشکل کمک می کنن.

روغن نعناع هم دارای همین خاصیت ضد اسپاسمه. تحقیقات زیادی نشون دادن که روغن نعناع باعث کاهش نشونه های سندرم روده تحریک پذیر ازجمله نفخ می شه.

۱۱. در موارد زیاد به دکتر مراجعه کنین

اگه این آسیب شدت پیدا کرده و در روند عادی زندگی شما اخلال ایجاد کرده حتما به دکتر مراجعه کنین. همیشه احتمال داره که نفخ نشونه ای از یک مریضی مخفی گوارشی باشه.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید