۱. آب بخورین

کمبود آب در بدن یکی از دلایل بروز سردرده. نتایج تحقیقات مختلف نشون داده که کم آبی طولانی در بدن (دهیدراسیون) شایع ترین دلیل بروز سردرد تنشی و میگرن حساب می شه.

پس، افرادی که دچار کم آبی طولانی در بدن هستن، می تونن با نوشیدن آب، علائم سردرد رو در عرض نیم ساعت تا سه ساعت از بین ببرن. کمبود آب در بدن می تونه به ضعف تمرکز و بدرفتاری منجر شه که علائم سردرد رو بدتر می کنه. واسه جلوگیری از بروز این نوع سردردها باید آب کافی بخورین و غذاهای غنی از آب بخورین.

درمان سردرد با ۱۸ روش طبیعی و خونگی  آموزشی

۲. منیزیم استفاده کنین

منیزیم یک ماده معدنی مهم واسه خیلی از عملکردهای بدنه؛ ازجمله کنترل قند خون و انتقال عصبی. این ماده یک درمان امن و مؤثر واسه سردرد به حساب میاد. دلایل نشون دادن که کمبود منیزیم در افرادی که بیشتر به سردردهای میگرنی دچار می شن، شایع تره.

مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم منیزیم سیترات به کاهش دفعات و شدت سردردهای میگرنی کمک می کنه. البته مصرف مکملای منیزیم می تونه مشکلات جانبی گوارشی، مثل اسهال رو در بعضی افراد به همراه داشته باشه. پس پیشنهاد می شه که واسه درمان سردرد با منیزیم، کار رو با دُز کمتر شروع کنین و حتما نظر دکتر تون رو جویا شید.

۳. مصرف الکل رو کم کنین

مصرف نوشیدنیای الکلی در خیلی از افراد به سردرد منجر نمی شه، با این حال تحقیقات نشون دادن که الکل می تونه علائم میگرن رو در یک سوم از افرادی که بیشتر دچار این نوع سردرد می شن، تحریک کنه. الکل باعث بروز سردرد تنشی و خوشه ای در خیلی از افراد می شه.

الکل یک وازودیلاتوره؛ یعنی باعث می شه که رگای خونی باز شن و اجازه می ده که خون به شکل آزادانه ای به جریان بیفته. جدا از اینکه این، الکل به عنوان یک دیورتیک عمل می کنه و باعث می شه که بدن از راه ادرار تکراری، مایعات و الکترولیتا رو از دست بده. این روند می تونه به کم آبی بدن منجر شه که خود به تنهایی یکی از دلایل سردرد حساب می شه.

۴. به اندازه کافی بخوابید

محرومیت از خواب از بسیاری جهات می تونه بر سلامتی شما تأثیرگذار باشه و حتی می تونه باعث بروز سردرد شه.

در یکی از تحقیقات انجام شده، تعداد دفعات و شدت سردرد در افرادی که کمتر از ۶ ساعت خواب شبونه داشتن با افرادی که بیشتر می خوابیدن، بررسی شد. نتیجه این مطالعه نشون می ده افرادی که کمتر می خوابن، بیشتر دچار سردرد می شن و شدت اونم بیشتره.

البته خواب بیشتر از اندازه هم می تونه به سردرد منجر شه؛ پس واسه جلوگیری طبیعی از بروز سردرد باید به اندازه کافی بخوابید. واسه ۷ تا ۹ ساعت خواب شبونه برنامه ریزی کنین تا بهترین نتیجه رو شاهد باشین.

درمان سردرد با ۱۸ روش طبیعی و خونگی  آموزشی

۵. از خوردن غذاهایی با میزان هیستامین بالا پرهیز کنین

درمان سردرد با ۱۸ روش طبیعی و خونگی  آموزشی

هیستامین یک ماده شیمیاییه که به شکل طبیعی در بدن هست. این ماده در سیستم ایمنی، گوارش و عصبی نقش داره. هیستامین در بعضی غذاها مثل پنیرهای کهنه، غذاهای مخمرشده، آبجو، شراب، ماهی دودی و گوشتای شامل مواد نگهدارنده یا نمک سودشده هست.

تحقیقات نشون دادن که هیستامین می تونه در افرادی که به این ماده حساس هستن، سردردهای میگرنی بسازه. بعضی افراد در دفع هیستامین دچار مشکل هستن. آنزیمایی که وظیفه ی شکستن و هضم هیستامین رو به عهده دارن، در بدن این افراد به درستی عمل نمی کنن.

محدود کردن یا حذف این جور از غذاها واسه افرادی که بیشتر دچار سردرد می شن، راه حلی مؤثر هستش.

۶. از روغنای لازم استفاده کنین

واقعا روغنای لازم مایعات غلیظی هستن که ترکیبات معطر گیاهان مختلف رو دربر دارن. این روغنا امتیازات درمانی زیادی دارن و بیشتر به شکل موضعی استفاده می شن؛ البته شکلای مختلف خوراکی هم دارن.

روغن نعناع بیابانی و اسطوخدوس واسه درمان سردرد تاثیردارن. ماساژ شقیقه با روغن نعناع بیابانی می تونه علائم سردرد تنشی رو کاهش بده. از طرف دیگر، ماساژ لب فوقانی با روغن اسطوخدوس و استنشاق اون در کاهش سردردهای میگرنی مؤثره.

۷. ویتامین ب کمپلکس استفاده کنین

ویتامینای بی درواقع گروهی از مواد مغذی محلول در آب هستن که نقشای مهمی در بدن اجرا می کنن. مثلا، این ویتامینا در سنتز نوروترانسمیتر تاثیردارن و غذا رو به انرژی تبدیل می کنن.

بعضی از ویتامینای بی در برابر سردردها خواص محافظتی دارن. خیلی از تحقیقات نشون دادن که مکمل ویتامین بی ریبوفلاوین (B2)، فولات، ویتامین b12 و ویتامین B6 می تونن علائم سردرد رو کم کنن.

ویتامینای ب کمپلکس شامل هشت ویتامین b هستن و درمانی مؤثر، مقرون به صرفه و ایمن واسه سردرد به حساب می رن. گفته می شه که مصرف منظم این ویتامینا بی خطره، چراکه به شکل محلول در آب هستن و مازاد اون به شکل ادرار از بدن خارج می شه.

۸. از کمپرس سرد استفاده کنین

استفاده از کمپرس سرد یا کیسه آب سرد می تونه در کاهش علائم سردرد مؤثر باشه. قرار دادن کمپرس سرد یا یخ زده روی گردن یا سر به کاهش نا آرومی منجر می شه، انتقال یا رسانایی عصب رو کم می کنه و رگای خونی رو باریک تر می کنه؛ همه این موارد به کاهش درد کمک می کنن.

نتیجه تحقیقاتی که روی ۲۸ زن انجام شده نشون می ده که قرار دادن بسته های ژله ای سرد روی سر می تونه باعث کاهش دهن باز کن سردرد میگرنی شه.

واسه درست کردن کمپرس سرد می تونین از یک کیسه ضد آب استفاده کنین و داخل اون یخ بریزین. کیسه رو با یک حوله ی نرم بپوشونین و اونو پشت گردن، سر یا شقیقها بذارین تا سردرد کمتر شه.

۹. از کوآنزیم Q10 استفاده کنین

کوآنزیم Q10 ماده ایه که به شکل طبیعی در بدن تولید می شه و در روند تبدیل غذا به انرژی مؤثره. این ماده به عنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل می کنه.

مصرف مکملای کوآنزیم Q10 یک روش درمانی مؤثر و طبیعی واسه سردرده. نتیجه مطالعه ای که با حضور ۸۰ نفر انجام شد، نشون داده که مصرف روزانه ۱۰۰ میلی گرم از مکمل کوآنزیم Q10 می تونه شدت و مدت زمان میگرن رو کاهش بده؛ جدا از اینکه اینکه تعداد دفعات بروز این نوع سردرد رو هم کمتر می کنه.

تحقیقات دیگری هم با حضور ۴۲ نفر انجام شد که بیشتر دچار سردردهای میگرنی می شدن. نتیجه این مطالعه نشون می ده که مصرف روزانه سه دُز ۱۰۰ میلی گرمی از کوآنزیم Q10 می تونه تعداد دفعات بروز میگرن و علائم در رابطه به میگرن مثل تهوع رو کاهش بده.

۱۰. رژیم غذایی محرومیت رو امتحان کنین

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علاج معده درد به روش خونگی؛ آشنایی با ۱۰ علاج جادویی "

درمان سردرد با ۱۸ روش طبیعی و خونگی  آموزشی

تحقیقات نشون میدن که تحمل ناپذیری غذایی می تونه محرک بروز سردرد باشه. واسه اینکه بدونین کدوم یک از غذاها باعث ایجاد سردرد می شن، می تونین از روش رژیم محرومیت (Elimination) استفاده کنین و در آخر، غذاهایی رو که باعث بروز علائم سردرد می شن بشناسین و اونا رو حذف کنین.

پنیرهای کهنه، الکل، شکلات، مرکبات و قهوه، شایع ترین غذاهایی هستن که علائم سردردهای میگرنی رو ایجاد می کنن.

در یکی از تحقیقات انجام شده، یک رژیم ۱۲ هفته ای تونست تعدادی از سردردهای میگرنی افراد رو کاهش بده. اثرات این رژیم از هفته چهارم شروع شدن.

۱۱. چای یا قهوه ی کافئین دار بخورین

نوشیدنیایی مثل قهوه و چای که شامل کافئین هستن می تونن سردرد رو آرامش دهند. کافئین در بهبود روحیه مؤثره، هوشیاری رو افزایش می ده و رگای خونی رو باریک تر می کنه؛ همه این موارد در کاهش علائم سردرد مؤثر هستن. جدا از اینکه این، کافئین می تونه اثر داروهای عادی واسه درمان سردرد مثل ایبوپروفن و استامینوفن رو زیاد کنه.

درمان سردرد با ۱۸ روش طبیعی و خونگی  آموزشی

آرامش

اگه در گذشته کافئین بیشتری مصرف می کردین و الان، از این ماده کمتر استفاده می کنین، باید بدونین که احتمال بروز سردرد رو افزایش دادین. پس، اگه بیشتر دچار سردرد میشید، باید مصرف کافئین رو هم در نظر داشته باشین.

۱۲. طب سوزنی رو امتحان کنین

طب سوزنی درواقع تکنیک طب سنتی چینیه که با فرو بردن سوزن در پوست، نقاط خاصی از بدن رو تحریک می کنه. این روش می تونه در کاهش علائم سردرد هم مؤثر باشه.

بررسی ۲۲ مطالعه مختلف که با حضور بیشتر از ۴۴۰۰ نفر انجام شده، نشون می ده که طب سوزنی می تونه به اندازه داروهای عادی واسه درمان میگرن مؤثر باشه. تحقیقات دیگر نشون دادن که طب سوزنی، امن تر و مؤثرتر از توپیراماته. توپیرامات، داروی ضدویروسیه که واسه درمان میگرنای طولانی استفاده می شه.

اگه به دنبال درمانی طبیعی واسه سردردهای طولانی هستین، پیشنهاد می کنیم طب سوزنی رو امتحان کنین.

۱۳. با یوگا به آرامش برسین

تمرین یوگا یکی از بهترین روش ها واسه از بین بردن استرس، افزایش انعطاف پذیری، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی به حساب میاد. یوگا در کاهش تعداد دفعات و شدت سردردها هم مؤثره.

در یکی از تحقیقات، اثرات یوگادرمانی روی ۶۰ نفر که به میگرن طولانی دچار بودن، بررسی شد. شدت سردرد و تعداد دفعات سردرد در افرادی که یوگادرمانی و مراقبتای معمولی رو دریافت می کردن، در مقایسه با افرادی که تنها به مراقبتای معمولی براشون کافی بود، کاهش زیادی داشته.

در بررسیای دیگر مشخص شد افرادی که به مدت سه ماه، تمرینای یوگا رو انجام دادن، کمتر از قبل به سردرد گرفتار شدن و شدت سردردها هم بسیار کمتر بوده.

۱۴. از بوییدن رایحهای قوی پرهیز کنین

رایحهای قوی مثل عطرها و اجناس پاک کننده باعث بروز علائم سردرد می شن.

نتیجه تحقیقات روی ۴۰۰ نفر که به میگرن یا سردرد تنشی گرفتار بودن نشون می ده که بوهای قوی، به ویژه عطرها می تونن علائم سردرد رو تحریک کنن. این حساسیت نسبت به بوها با نام اسموفوبیا شناخته می شه و در افراد گرفتار به میگرن طولانی، شایع تره.

اگه فکر می کنین به بوها حساسیت دارین، پیشنهاد می کنیم از بوییدن عطرها، دود سیگار و غذاهای معطر پرهیز کنین تا احتمال تحریک سردردهای میگرنی رو کم کنین.

۱۵. از درمانای گیاهی استفاده کنین

درمان سردرد با ۱۸ روش طبیعی و خونگی  آموزشی

بعضی از گیاهان مثل بابونه ی زرد یا بابونه ی اروپایی و Butterbur می تونن علائم سردرد رو کم کنن. بابونه ی زرد یک گیاه گلداره که خواص ضدالتهابی داره. نتیجه بعضی تحقیقات نشون می ده که مصرف روزانه مکملای بابونه در دُزهای ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرمی می تونه تعداد دفعات دچار شدن به سردرد رو کاهش بده. البته بعضی تحقیقات دیگر نتونستن فایدهایی رو در این رابطه پیدا کنن.

ریشه ی Butterbur هم یک بوته ی چندساله ی بومی آلمانه و مثل بابونه، خواص ضدالتهابی داره. بررسیای زیاد نشون دادن که مصرف عصاره این گیاه در دُزهای ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرمی می تونه علائم سردرد در بزرگسالان و کودکان رو کاهش بده.

اگه بابونه ی زرد یا اروپایی رو به همون مقدار پیشنهاد شده استفاده کنین، بی خطر هستش. اما Butterbur باید با احتیاط بیشتری مصرف شه. گونه های غیرخالص این گیاه، آسیبای کبدی رو به همراه دارن و آسیبای درازمدت اون هنوز ناشناخته هستن.

۱۶. از نیترات و نیتریت پرهیز کنین

نیترات و نیتریت از مواد نگهدارنده ی عادی هستن که در غذاهایی مثل هات داگ، سوسیس و بیکن استفاده می شن. این مواد باعث حفظ تازگی غذا می شن و از رشد باکتریا جلوگیری می کنن.

غذاهایی که شامل این مواد هستن می تونه علائم سردرد رو در بعضی افراد تحریک کنن. نیتریت از راه باز کردن رگای خونی باعث بروز علائم سردرد می شه. پس پیشنهاد می کنیم از مصرف گوشتای فراوری شده پرهیز کنین تا کمتر در خطر نیتریتا قرار بگیرین.

۱۷. چای زنجبیل بخورین

ریشه ی زنجبیل شامل ترکیبات مفید فراوانیه که از بین اونا میشه به آنتی اکسیدانا و مواد ضدالتهابی اشاره کرد.

تحقیقات انجام شده روی ۱۰۰ مریض گرفتار به میگرن طولانی نشون داد که ۲۵۰ میلی گرم پودر زنجبیل، به اندازه داروی سوماتریپتان مؤثره، این دارو واسه درمان سردردهای میگرنی استفاده می شه.

زنجبیل در کاهش علائم همراه با سردرد مثل تهوع و استفراغ هم مؤثره. می تونین از پودر زنجبیل به شکل کپسول استفاده کنین یا اینکه از ریشه ی اون یک چای آروم بخش تهیه کنین.

۱۸. ورزش کنین

فعالیت بدنی یکی از آسونترین روش ها واسه کاهش شدت سردرده. نتیجه مطالعه ای با حضور ۹۱ نفر نشون داد که هفته ای سه مرتبه استفاده از دوچرخه ی ثابت به مدت ۴۰ دقیقه، از تکنیکای ریلکسیشن مؤثرتره. بررسی دیگری که روی ۹۲هزار نفر انجام شد نشون می ده که فعالیت بدنی کم با افزایش خطر دچار شدن به سردرد در ارتباطه.

روشای زیادی واسه بالا بردن سطح فعالیت بدنی هست، اما یکی از آسونترین روش ها همون پیاده روی یا افزایش تعداد قدمای روزانه س.

حرف آخر

خیلی از افراد از سردردهای تکراری رنج می برن؛ واسه همین هم پیدا کردن روشای طبیعی و مؤثر واسه درمان شکلای مختلف سردرد اهمیت زیادی داره.

یوگا، مکملا، روغنای لازم و اصلاح رژیم غذایی از روشای طبیعی، امن و مؤثر هستن که می تونن به کاهش علائم سردرد کمک کنن. البته بعضی وقتا روشای دارویی هم ضرورت دارن، با این حال درمانای طبیعی و مؤثری واسه جلوگیری از سردرد و درمان اون هست که بدون مشکلات جانبی، سلامتی شما رو تأمین می کنه.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید