امسال چند بار سرما می خورید؟ | بیماری

روی میز کارتون دستمال کاغذی دارین؟ پنجره های خونه و محل کارتون بسته س؟ شیرینی دوست دارین؟ همه این عوامل به ظاهر بی ربط، می تونه در احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقش داشته باشن. به ۸ سؤال جواب بدین و ببینین چقدر احتمال داره در روزا و هفته های آینده سرما بخورین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین شرکت در این آزمون باعث می شه که نکته های به درد بخور بسیار زیادی هم یاد بگیرین.

تمرینات ورزشی، غذا و دسرهایی که انتخاب می کنین و حتی وسایلی که روی میز کارتون قرار دارن، می تونن در افزایش یا کاهش احتمال ابتلای شما به این مریضی نقش داشته باشن. اگه مریضیای سرماخوردگی و آنفلوآنزا همیشه باعث ناراحتی و نگرانی شما هستش، با این آزمون می تونین بفهمین چقدر در خطر قرار دارین.

داروهایی که شما رو ضعیف می کنن:

۱- تازگیا داروی آنتی بیوتیک مصرف کردین؟
واسه جواب مثبت، یه امتیاز و واسه جواب منفی صفر امتیاز در نظر بگیرین.
با مصرف آنتی بیوتیک، باکتریایی که به طور طبیعی در معده و روده شما زندگی می کنن، کمتر می شن. تحقیقات محققان آلمانی نشون داده که این باکتریا که اونا رو باکتریای به درد بخور می گن سیگنالایی به سلولای بدن می فرستند که باعث تولید مواد ضدویروس به وسیله اونا می شه، در واقع مصرف آنتی بیوتیک در روزای گذشته مقاومت بدن شما رو کم می کنه اما با خوردن اجناس پروبیوتیک می تونین به بدن خودتون کمک کنین. مثلا اگه در شرایط پراسترس و پرفشار هستین یا کارتون بسیار سنگینه، روزانه ماست پروبیوتیک بخورین.


تغییر ذائقه بدین:

۲- گرایش زیادی به شیرینیا دارین؟
واسه جواب مثبت، یه امتیاز و واسه جواب منفی صفر امتیاز در نظر بگیرین.
شکر نقش ضعیف کردن کننده سیستم ایمنی رو داره. براساس تحقیقات انجام گرفته در کالیفرنیا، سلولای ایمنی که در برابر ۱۰۰ گرم شکر قرار می گیرند قدرت کمتری دارن و کمتر می تونن با عفونتا بجنگن. قند بالا میکروبای به درد بخور داخل دستگاه گوارش رو نابود می کنه و این جوری سیستم ایمنی بدن رو ضعیف کردن می کنه. به خاطر همین اگه می خواین دچار مریضیای این روزا نشید زیادتر از اندازه شیرینی، شکلات، شکر مصنوعی و قند و شکر مصرف نکنین، اگه به شیرینی جات تمایل داشتین میوه های شیرین بخورین.


شما مریض نمی شین:

۳- فکر می کنین در هفته های آینده سرما می خورین؟
واسه جواب مثبت، یه امتیاز و واسه جواب منفی صفر امتیاز در نظر بگیرین.
اگه فکر کنین مریض میشین احتمال مریض شدن شما بیشتر می شه. این یه باور قدیمی و غلط نیس، یه حقیقت تاییدشده علمیه. تحقیقات علمی نشون داده که خوش بینی و داشتن روحیه قوی می تونه سیستم ایمنی بدن رو تقویت کنه و آدمایی که همیشه از مریض شدن می ترسن به احتمال بیشتری مریض می شن. از طرف دیگه  مطالعه ای در آمریکا نشون داده، والدینی که دارای  بچه هستن و مشغله زیادی دارن کمتر از والدینی که بچه ندارن سرما می خورن، به چه دلیل؟ چون اونا تو ذهن شون خود رو تقویت می کنن تا مریض نشن. به خاطر همین به خودتون حس مثبت بدین و به مریض شدن فکر نکنین.


نه خیلی زیاد ورزش کنین، نه خیلی کم:

۴- برنامه ورزشی شما منظم و دقیقه؟
واسه جواب بله ۱ امتیاز و واسه جواب نه، صفر امتیاز در نظر بگیرین؟
ورزش کردن در حد متوسط و معمولی و زیر نظر کارشناسان ورزش، سیستم ایمنی بدن شما رو تقویت می کنه اما ورزش سنگین هرروزه اثر عکس داره و بدن رو ضعیف کردن می کنه. تحقیقات نشون داده که تمرین بیشتر از دقیقه با شدت زیاد، هورمون استرس رو در بدن ترشح می کنه که همراه مواد شیمیایی موسوم به سیتوکینین باعث ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن آدم می شن. کارشناسان  میگن باید برنامه ورزشی شما هدف دار و متناسب با شرایط بدن تون باشه. اگه یه روز، سخت ورزش کردین، روز بعد رو به خودتون استراحت داده یا چند حرکت کم فشار رو انجام بدین و ورزشای مقاومتی رو هم در برنامه ورزشی خود بذارین. تحقیقات نشون داده که این جوری تمرینات به تعداد سلولای مقابله کننده با ویروسای آنفلوآنزا در بدن می افزاید. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه تمرین سختی پشت سر گذاشتین، مایعات ورزشی یا مایعات مناسب دیگه بخورین.


هوا سرده؟ بازم پنجره هاتون رو باز کنین:

۵- پنجره های خونه تون رو در فصل زمستون باز می کنین؟
واسه جواب بله، صفر امتیاز و واسه جواب نه یه امتیاز در نظر بگیرین.
یکی از راه های اصلی انتقال آنفلوآنزا، تنفس در هواییه که فرد گرفتار به مریضی در اون تنفس، عطسه یا سرفه کرده، ویروسا همراه با ذرات آویزون در اثر سرفه یا عطسه فرد وارد هوای محیط می شه و افراد دیگه با تنفس اونا رو وارد بدن خود می کنن. براساس تحقیقات  اگه شما دقیقه همراه با فرد گرفتار به آنفلوآنزا تو یه اتومبیل با پنجره های بسته بشینین به احتمال ۹۹درصد به این مریضی گرفتار میشین اما اگه پنجره های اتومبیل در این مدت باز باشن احتمال انتقال مریضی به شما فقط ۲۰درصده.


اهمیت دستا:

۶- دست کم ۶ بار در روز دست هاتون رو می شویید؟
واسه جواب بله، صفر امتیاز و واسه جواب نه یه امتیاز در نظر بگیرین.
براساس آمار تنها یه سوم مردم جهان دست کم روزی ۶ بار دستای خود رو می شویند. اصلی ترین راه دچار شدن به آنفلوآنزا دست دادن یا لمس کردن فرد گرفتار به این مریضی یا تماس با اجسامیه که به وسیله اون لمس شده، در واقع با شستن و ضدعفونی کردن دست هاتون از اصلی ترین عامل انتقال مریضی دور میشین.دست کم روزی ۶ بار دست هاتون رو با آب گرم و صابون بشورید بهترین کار اینه که قبل از هر غذا، بعد از هر بار دستشویی رفتن و بعد از اومدن از خارج خونه به داخل خونه دست هاتون رو بشورید. اما مدت زمان شستن دستا با آب و صابون باید چقدر باشه؟ دست کم ۱۵ثانیه، ۳۰ ثانیه هم مناسبه.


این ویتامین رو بخورین:

۸– مکملای شامل ویتامین D رو به صورت روزانه مصرف می کنین؟
واسه جواب مثبت، صفر امتیاز و واسه جواب منفی یک امتیاز در نظر بگیرین.
براساس یافته های تحقیقاتی که انجام شد، مشخص شد که  کمبود ویتامین D در بدن باعث کاهش ساخت آمینو اسیدهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شه. در واقع اگه بدنتون با کمبود ویتامین D روبه رو باشه احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفلوآنزا زیاد می شه.


حذف دستمال کاغذی

۷- یه بسته دستمال کاغذی روی میز کارتون دارین؟
واسه جواب مثبت، یه امتیاز و واسه جواب منفی صفر امتیاز در نظر بگیرین.
شاید فکر کنین که داشتن بسته دستما ل کاغذی روی میزتون بیان کننده تمیزی و نظافته اما باید بدونین که داشتن دستمال کاغذی روی میزتون به این معناست که افراد دیگه که احتمال داره دچار مریضی سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشن میان و ازش استفاده می کنن و این جوری احتمال ابتلای شما به مریضیای عفونی زیاد می شه. اگه در هواپیما یا قطار یا سالن سینما هستین و فرد سرماخورده ای رو دیدید، بهتره که فاصله دو صندلی رو رعایت کنین.


نمره سرماخوردگی شما چنده؟

اگه نمره تون بیشتر از ۵ شد
در این صورت احتمال ابتلای شما به آنفلوآنزا زیاده. باید تموم نکاتی که در سؤالا بود رو به دقت در نظر بگیرین به خصوص در مورد شستن دستا در عین حال رژیم غذایی خودتون رو هم به طور کامل با دقت تنظیم کنین. واسه اینکه بدنتون رو تقویت کنین باید میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی شما جایگاه ثابتی داشته باشن. تحقیقات نشون داده آدمایی که طی پاییز و زمستون روزانه بین ۵ تا ۷ جیره میوه یا سبزیجات می خورن هر جیره میوه شامل یه عدد نارنگی یا پرتقال یا لیموشیرین یا آب گریپ فروت و هر جیره سبزی، برابر یه کف دست سبزیجاته حدود ۲۵درصد کمتر از آدمایی که میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی اونا نیس، دچار مریضیای سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شن.

اگه نمره تون بین ۲ تا ۵ بود
باید گفت که خطر ابتلای شما به آنفلوآنزا در حد متوسطه. واسه اینکه احتمال دچار شدن رو کم کنین، تلاش کنین طی روز دست هاتون رو بارها با مواد ضدعفونی کننده بشورید، خواب شبونه تون رو تنظیم کنین و به اندازه کافی بخوابین و از استرس و اضطراب هم دور شید. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در مورد خانوما باید این نکته رو هم در نظر گرفت که اونا در دور و حوش میونه دوره ماهانه خود بیشتر مستعد دچار شدن به آنفلوآنزا و سرماخوردگی هستن (تحقیقات در مناطق جور واجور نشون داده که اندازه سرماخوردگی زنان در دور و حوش روز تخمک گذاری اونا سه برابر روزای دیگه س) به خاطر همین در این مقطع اونا باید توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشن و تا حد امکان از استرس، اضطراب و نگرانی دور بمونن.

اگه نمره تون کمتر از ۲ بود
باید گفت که به نظر می رسه احتمال ابتلای شما به مریضیای ویروسی سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار کمه. اما یادتون باشه که شما در ایمنی مطلق به سر نمی برین. کافیه که همه گیری این مریضیا اتفاق بیفته تا شمام در خطر دچار شدن قرار بگیرین. باید تلاش کنین کمتر با افراد گرفتار به این مریضیا در  تماس باشین و اگه در محل کار شما آدما به این مریضیا گرفتار شدن، از اونا بخواین که در خونه بمونن و استراحت کنن. در روزای گسترش باید دقت خودتون رو دوبرابر کنین و توجه خاصی روی تغذیه و خواب خود و رعایت نکات بهداشتی و تندرستی خاص فصول سرد سال داشته باشین.

منبع:yjc.ir



این نوشته در سلامتی فرستاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *