امتحان کنید که شما به زودی چاق میشوید یا نه… | چاقی

چاقی و اضافه وزن دردسری است که خیلی از ما با اون درگیریم اما مرز اون کجاس؟ زودتر از اون که دیر شه پیشگیری کنین به کمک امتحان کتبی می فهمید تا رسیدن به چاق شدن چه فاصله ای دارین و تا چه حد باید نگران باشین.

   ۱- چند روز یه بار فست فود می خورید؟

الف- در طول سال با احتمال خیلی کم سراغ فست فود میرم.
ب- یه بار در ماه
ج- یه بار در هفته
د- دو تا چهار بار در هفته
ه- پنج تا هفت بار در هفته

   ۲- قبل از ناهار به خونه می رسید و شدیدا گرسنه اید. چه غذایی رو انتخاب می کنین؟

الف- چیزی نمی خورم و تا وقت ناهار صبر می کنم.
ب- یه یا دو عدد میوه می خورم.
ج- یه تیکه نون تست با مقداری پنیر انتخاب می کنم.
د- یه بسته چیپس عالیه!
ه- مقداری شکلات، چیپس و آبنبات که همیشه روی میز پیدا می شه.

   ۳- نوشیدنی مورد علاقه تون کدامه؟

الف- آب
ب- آبمیوهای طبیعی
ج- چای و قهوه
د- نوشابه های گازدار
ه- همه موارد

   ۴- هر چند وقت یه بار ورزش می کنین؟

الف- تقریبا هر روز
ب- چند بار در هفته
ج- هر چند هفته یه بار
د- یه یا دوبار در سال
ه- تقریبا هیچ وقت

   ۵- وزن دوستانتون نسبت به شما چیجوریه؟

الف- دوستان من نسبت به خودم لاغر تر هستن.
ب- به دنبال این هستم که مانند دوستانم متناسب باشم.
ج- بعضی از اونا وزن شون ازم بیشتره.
د- نسبت به دوستانم کمی اضافه وزن دارم.
ه- من و دوستانم همه چاق هستیم!

   ۶- تو یه روز تعطیل پاییزی که هوا خوبه چه فعالیتی انجام می دید؟

الف- واسه ورزش و فعالیت در هوای خوب بیرون میرم.
ب- با دوستانم واسه پیاده روی قرار می ذارم.
ج- همراه دوستانم به پیک خوب میریم.
د- بهتر می دونم در خونه بمونم، روی کاناپه لم بدهم و تلویزیون ببینم.
ه- تموم روز در خونه  استراحت می کنم و غذاهای مورد علاقه ام رو می خورم.

   ۷-وقتی به مهمانی دعوت میشین چیجوری خودتون رو سرگرم می کنین؟

الف- فعالیت زیادی دارم و از موسیقی حال می کنم.
ب- ضمن حرف زدن با دوستان حرکات موزون انجام میدم.
ج- ساندویچای کوچیکی انتخاب می کنم و کمتر روی صندلی می شینم.
 د- بهتر می دونم به میز سرو غذا و پیش غذا نزدیک باشم و کمتر از جایم بلند میشم.
ه- یه صندلی مناسب نزدیک میز غذا پیدا می کنم، به دنبال خوراکیای جور واجور هستم و صندلی ام رو حفظ می کنم!

   ۸-درباره تناسب اندام تون چیجوری فکر می کنین؟

الف- فکر می کنم اندام متناسبی دارم و وزن من نسبت به قدم متناسبه.
ب- در مرز چاقی هستم و اگه کمی زیاده روی کنم، به سرعت چاق میشم.
ج- کمی اضافه وزن دارم و بهتره چند کیلو لاغر تر باشم.
د- این روزا کم جنب و جوش هستم و زیاد غذا می خورم و روز به روز چاق تر میشم.
ه- اضافه وزن زیادی دارم و فکر می کنم زیادتر از اندازه چاق هستم.

   ۹- وزن شما چقدر واسه تون مهمه؟

الف- می دونم اندام متناسبی دارم و هر چند وقت یه بار وزنم رو کنترل می کنم.
ب- کمی نگران افزایش وزنم هستنم و بعضی وقتا خودمو وزن می کنم.
ج- در خونه یه ترازو دارم و مراقب افزیش وزنم هستم.
د- هر روز خودمو وزن می کنم تا نکنه وزنم زیاد شده باشه.
ه- هر روز صبح خودمو وزن می کنم و از اینکه عقربهای ترازو بالا میره، حسابی دلخور میشم.

   ۱۰- وقتی حوصله تون سر میره با غذا خوردن خودتون رو سرگرم می کنین؟

الف- هیچوقت، به دنبال فعالیتای دیگری میرم.
ب- تلاش می کنم خودمو از مواد غذایی پرکالری دورنگه دارم.
ج- با غذا خوردن خوشحال میشم و احساس مریضی و بی حوصلگی ندارم.
د- بعضی وقتا خودمو با خوردن مشغول نگه می دارم.
ه- دوری از غذاهای خوشمزه برام غیر ممکنه و هر وقت فرصت کنم غذا می خورم.

چگونگی امتیازدهی:

حال وقت حساب و کتابه. واسه اینکه بفهمیم تا مرز چاقی چقدر فاصله داریم امتیازها رو با دقت محاسبه کنین.

به هر جواب الف ۵ امتیاز، به هر جواب ب ۴ امتیاز، به هر جواب ج ۳ امتیاز، به هر جواب د ۲ امتیاز و به هر جواب هـ  یه امتیاز بدین. یافته های آزمون به شما کمک می کنه تا  نسبت به وزن تون آگاهی بیشتری داشته باشین  و با تغییر سبک زندگی از چاقی دور بمونین.

۱۰ – ۲۰

شما شدیدا چاق هستین. این احتمال هست که به دلیل اضافه وزن در کارا و فعالیتای روزمره دچار مشکل شید. شاید نظر شخصی شما این باشه که خیلی هم چاق نیستین اما تست به شما میگه که به زودی از اینم چاق تر میشین. 

نداشتن فعالیت کافی، تنبلی و پرخوری سلامت شما رو تهدید می کنه. این احتمال هست که امراض و بیماریای مزمنی مانند دیابت، ناراحتی قلبی، مشکلات گوارشی و. . . در کمین شما باشه یا شاید الان هم به اونا گرفتار باشین. 

همین حالا فرصت خوبیه تا واسه سلامت تون فکر کنین. حتی اگه با وجود چاقی خودتون رو دوست دارین و از اندام تون راضی هستین، بازم لازمه واسه کاهش وزن و پیشگیری از بروز بیماریا هر چی سریع تر خودتون رو به مطب متخصص تغذیه برسونین و خیلی زود تو یه باشگاه ورزشی ثبت نام کنین.

۲۱ – ۳۰

در مرز چاقی قرار دارین و سریع چاق میشین یا حتی ممکنه با کمی بی احتیاطی به سمت اضافه وزن جزئی جهت پیدا می کنین اما هنوز خیلی دیر نشده و می تونین با تغییرات کوچیکی در سبک زندگی تون از چاقی، اضافه وزن و بیماریای مربوط به اون در امان بمونین. کافیه از همین امروز برنامه غذایی تون رو تغییر بدین، برنامه ای واسه ورزش روزانه داشته باشین و از خوراکیای ناسالم دست بکشین.

علاوه بر این زمان مناسبی رو واسه خوردن غذاهای سالم در نظر بگیرین و تلاش کنین از پرخوری یا مصرف میان وعده های پرچرب و پرکالری دوری کنین. اینطوری می تونین واسه کنترل وزن تون دست به کار شین و زمان مناسبیه که به خودتون بیایید و واسه تغییر مصمم شید. شاید در اول براتون سخت باشین ولی با رژیم و ورزش به سرعت متناسب میشین.

۳۱ – ۴۰

وزن شما تقریبا متناسبه و تا رسیدن به مرز چاقی کم و بیش فاصله دارین. با این وجود شاید چند مورد سبک زندگی ناسالم هم داشته باشین که دلیل چاقی شما نمی شه اما در طولانی مدت ممکنه اضافه وزن جزئی رو همراه داشته باشه. در هر دهه از زندگی سوخت و ساز بدن تون کم می شه. پس اگه به چهار یا پنجمین دهه زندگی تون رسیدین کالری کمتری به بدن تون برسونین. چربیای ناسالم و شیرینی جات دشمن اصلی سلامت شمان. اگه جنب و جوش روزانه تون کافی نیس واسه داشتن برنامه ورزشی منظم همین امروز دست به کار شین و از مشورت با مربیان غافل نشید. چربیای موضعی تناسب اندام شما رو شدیدا به هم می زنه و بهترین راه واسه مقابله با اونا ورزشه.

۴۱ – ۵۰

اندام متناسبی دارین و احتیاجی نیس از واسه چاقی نگرانی داشته باشین. ورزش منظم و دوری از فست فودها به شما کمک می کنه تا بدن سالمی داشته باشین. نسبت به مواد پرکالری و چاق کننده آگاهی دارین و به موقع از غذا خوردن دست می کشید. از طرف دیگه در مورد مواد غذایی جور واجور، کالری دریافتی روزانه و توجه به مواد غذایی به درد بخور اطلاعات خوبی دارین و تلاش می کنین علم تون رو در مورد تغذیه و تناسب اندام بالا ببرین. با این سبک زندگی می تونین خودتون رو از دچار شدن به بیماریای طولانی عادی دور نگه دارین و به طول عمرتون اضافه کنین. اگه این سبک زندگی سالم رو ادامه بدین، چاقی و بیماریای مربوط به اون سراغ تون نمیاد و از داشتن اندامی متناسب همیشه به خودتون افتخار می کنین.

 چیجوری در رستوران چاق نشیم؟

شاید یکی از عادات شما اینه که آخر هفته ها همراه با دوستان تون به رستوران می رید و تو یه دورهمی دوستانه لحظات لذت بخشی رو می گذرونین. اما این عادت می تونه با اضافه وزن همراه باشه. اگه می بینین رستوران رفتن دلیل چاقی شما شده کافیه بعضی از عادتای تون رو تغییر بدین.

شریکی غذا سفارش ندین

شاید دوست شما بخواد دونفری یه پیتزا مخصوص بزرگ بخورین. این پیشنهادای شراکتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستن و هزینه آخر هفته شما رو کاهش میدن اما اگه به فکر سلامت و پیشگیری از اضافه وزن هستین اینجور پیشنهای رو قبول نکنین. شاید دوست شما وزن متناسبی داره یا فعالیت بدنی اش بیشتره. پس به پیشنهاد کارشناسان توجه کرده و رژیم غذایی خودتون رو دنبال کنین. از روی منو به دنبال غذاهایی باشین که به نظر کم حجم و سالم تر هستن. با یه پیتزا سبزیجات کوچیک موافقید؟

.

منبع :

این نوشته در سلامتی فرستاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *