امان از حساسیت‌ پاییزه | بیماری

مثل این حساسیتا طیف خیلی از افراد رو تحت تاثیر قرار داده و هزینه های درمانی سنگینی رو به کشورها تحمیل می کنه.

همیشه صحبت از حساسیت و آلرژی بهاره به میان میاد غافل از اینکه پاییز هم دست کمی از بهار نداره و تا می تونه آتیش به پا می کنه. این رو از عطسها و سرفه ها و آبریزش بینی همیشگی افراد مستعد میشه فهمید. اگه شمام جزء کسائی هستین که یا خودتون با این مشکل درگیرین یا دور و بریا تون اینجور مشکلی دارن، حتما با علائم اون آشنایی دارین. حساسیتای پاییزه شباهت زیادی با سرماخوردگی دارن.

مثل این حساسیتا طیف خیلی از افراد رو تحت تاثیر قرار داده و هزینه های درمانی سنگینی رو به کشورها تحمیل می کنه طوری که آمارهایی که از جامعه آمریکا به دست اومده نشون دهنده این مطلبه که بیشتر از ۳۵ میلیون آمریکایی با حساسیتای پاییزه دست به گریبانند که هزینه ای بالغ بر هفت میلیارد دلار رو به اقتصاد این کشور تحمیل می کنه. مواد آلرژن یا حساسیت زا موادی هستن که در صورت ورود به سیستم تنفسی افراد مستعد و حساس باعث شروع علائم حساسیتی در اونا می شن. این مواد عموما بسته به مقاومتی که دارن به دو دسته تقسیم می شن: چند ساله و فصلی. مواد حساسیت زای چند ساله در طول سال وجود داشته و ایجاد حساسیت می کنن ولی آلرژنای فصلی فقط در زمانای خاصی از سال وجود دارن و در حجم بالا در محیطای جور واجور یافت می شن. گیاهان در سه فصل گرده افشانی می کنن و این فصول براساس کارکرد رویشی که دارن با هم متفاوتند. درختان در بهار گرده افشانی می کنن و علف زارها در اوایل تابستون و درآخر، علفای هرز هم در اواخر تابستون و اوایل پاییز به گرده افشانی می پردازن. کپکا و قارچای محیطی و خارجی هم از دیگر علل ایجاد حساسیتای پاییزه هستن. اونا رو بیشتر میشه در خاک، کود و برگایی یافت که در طول پاییز زمین رو می پوشونن. دانه های قارچ شایع ترین آلرژنای تولید شده در هوا هستن که سبک و کوچیک بوده و خیلی راحت از راه ریه ها قابل استنشاقند.

علائم حساسیتی
افراد در روبرو شدن با مواد حساسیت زا نشونه هایی چون عطسه، آبریزش یا خارش بینی و آبریزش چشم از خود میدن که در فصل پاییز این علائم شدید شدن می شه. حدود هشت درصد افراد دچار حساسیتای فصلی هستن و علاوه بر علائم ذکرشده، با یه جور مشکلات خواب هم درگیرن، زود احساس خستگی کرده، روی کارای خود تمرکز ندارن و بازدهی اونا در محیطای تحصیلی و کاری کم میشه.

از خود مراقبت کنین
بهترین شرایط درمانی واسه مبتلایان به حساسیتای پاییزه به گونه ایه که افراد باید حدود دو هفته قبل از شروع علائم، داروهای کم کننده حساسیت رو مصرف کنن تا علائم تحتِ کنترل درآیند. حتی پس از پایان فصل حساسیت زای پاییز و کاهش علامتای مریضی هم به دلیل احتمال موندگاری حساسیت، مصرف داروها رو قطع نکنین. از اونجایی که کارشناسان فکر می کنن بهترین درمان، پیشگیریه، دور موندن از مواد حساسیت زا می تونه تا حد زیادی احتمال بروز عکس العملای حساسیت زا رو کم کنه.

وقتی وارد منزل میشین، لباسا و کفشای خود رو خارج کنین و مانع از منتشر کردن مواد حساسیت زایی شید که به لباس هاتون چسبیده ان. دوش گرفتن بهترین راه خلاص شدن از موادیه که به همراه پوست و موی شما وارد منزل شدن. بررسیا نشون میده که گرده گیاهان و مواد حساسیت زا صبحا با شدت بیشتری در محیط پراکنده می شن و به خاطر همین پزشکان پیشنهاد می کنن آدمایی که بیشتر در برابر دچار شدن به عکس العملای حساسیتی هستن تا حد امکان صبحا از منزل خارج نشن. در صورت امکان پنجره های منزل و اتومبیل رو بسته نگه داشته و از تهویه هوا واسه بهتر شدن وضعیت هوا استفاده کنین.
واسه اینکه کمتر دچار علائم حساسیتی شید، بهتره هر هفته ملحفهای تختخواب رو با آب داغ بشورید تا از گردوغبار و مواد حساسیت زا و مایتای نهفته در اون خلاص شید. بعضی از این پیشنهادا واسه تموم فصول مناسبه و همیشه می تونین از اونا استفاده کنین. بعضی میوه ها با در نظر گرفتن پرزهایی که روی پوست دارن عامل حمل مواد حساسیت زا هستن، پس باید قبل از مصرف خوب اونا رو شست.
از طرف دیگه، در اول پاییز بعضی برگا خشک شده و می ریزن پس، پزشکان پیشنهاد می کنن آدمایی که از حساسیت بالایی بهره مند هستن در این زمانا از ماسک استفاده کنن. ماسک علاوه بر اینکه مانع از ورود ذرات و مواد حساسیت زا به درون مجاری تنفسی می شه، محیط تنفس رو هم مرطوب نگه می داره. هم اینکه به دلیل خشک شدن هوا در فصول سرد پاییز و زمستون، پیشنهاد می شه افراد در منزل از دستگاه های بخور به خاطر تامین رطوبت محیط استفاده کنن.
از خشک کردن لباس و هوله در خارج از منزل دوری کنین چون چسبیدن ذرات حساسیت زا به بافت پارچه ممکنه باعث شروع علائم حساسیت شه. بین ساعات پنج تا ۱۰ صبح اندازه مواد حساسیت زای محیط در این فصل بسیار بالاست، از این رو کارشناسان پیشنهاد می کنن افراد مستعد، در صورت امکان در این زمانا از منزل خارج نشن و فعالیت خود رو در خارج از منزل محدود کنن.

منبع : روزنامه فرهیختگان

این نوشته در سلامتی فرستاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *